** CikGu DaN CuTi **

Cikgu memang sinonim ngn cuti... kata orang keje cikgu paling senang, paling best sebab byk cuti tapi gaji jaln.... Pastu plak bila budak cuti sekolah... cikgu pun cuti...

tapi kalau tanya cikgu2 pasti tak setuju kan ngn statement kat ats nih... aku yg cikgu ni pun kekadang tu terasa gak hati bila org kata cikgu ni keje senang.......... ada gak yg kata bila anak murid tak pandai cikgu tak ajar baik2... kat mana pun boleh dengar alasan ni... so aku tak nak panaskan keadaan ngn citer2 cam ni... sapa2 yg keje cikgu n pernah keje cikgu... kita jer yg tau cam ner keje cikgu sebenarnya...

Tapi bagi aku semua keje ada beban keje.... selagi kita tak pernah pegang apa2 jawatan @ kerja yg bukan kerja kita sekarang... rasanya x perlu nak komen keje org lain... susah bila tengok jer terus nak komen... bak kata org putih tu "Don't Judge A Book By It's Cover"...kan...kan...

Banyak lak aku dok ngomel sblm citer sal cikgu n cuti ni kan.... Memang best kalau suami isteri jadi cikgu... dua2 cuti.. jadi tak yah nak apply2 form minta cuti tahunan... sebab cikgu memang tak der cuti tahunan yer kawan2... Yg ada cuma cuti rehat khas... tu pun 7 hari setahun... yg lain tu kalau sakit ambil lah MC...

So ramai lah yg plan jalan2 kalau cuti sekolah hujung tahun ni sbb cutinya lama sket... Anak2 pun cuti... lagi bestkan jalan... Tapi kalau ada tugas kat sekolah cikgu2 tetap pergi tau w/pun cuti... bukan 100% cuti... lagi satu ada gak sekolah yg cuti lambat seminggu dan naik awal seminggu dari murid tau... ada gak sekolah yg cikgu2 naik awal 2 minggu dari anak2 murid... bukan murid cuti... cikgu terus cuti... Ada cal dari pihak sekolah terus p wat keje... hari ni aku pun p sek gak sbb GB cal... settle kan per2 yg patut...

bak kata cikgu2 "Saya Yang Menurut Perintah" hehe....


P/S >> cuti ni aku bercuti sakan kat Tmn Perling jer.... Nanti bulan 2 n 3 2011 nak balik Kedah... Ada projek besar punya.... hihi

Comments

Popular posts from this blog

Selamat berpuasa 2021 Ramadhan kareem

Mee Rebus Tulang ZZ Restoran ~~ Damansara Alif