masak lemak siput sedut

Lunch 2day.... dah lama gak tak masak.... My hubby yg request... kebetulan my hubby balik keje dia terus singgah Pasar Perling beli siput sedut ni... Sambil tu aku suruh beli sekali ubi keledek ngn daun kunyit... wajib aku letak 2 benda nih kalau masak lemak siput sedut nih...

 Sekilo RM14
Mula2 tgk my hubby mkn... aku memang tengok jer lah... Jakun tau coz selama aku membesar kat Kedah tak pernah aku jumpa... yg aku tau siput kat dalam sawah padi tuh... aku panggil "kechou".. cara siang n masak sama jer... rasa pun lebih kurang gak... tapi sekarang ni pantang jumpa...ghee~`
 masih hidup lagi masa ku siang siput sedut ni... Mesti potong yg belakang siput ni... kalau tak kompem lah tak leh sedut...
dah siap utk dimkn... Yg pasti my hubby suka sesangat... dah memang fevret dia... 

cara2 masak lemak style aku ler... Ni pun ikut cara fmly my hubby... Ingat lagi arwah nenek my hubby tegur aku cam ner lak nak masak utk my hubby sbb aku memang tak mkn udg kering n ikan bilis... dah tu plak dua benda ni memang rencah penting masak lemaknya... Sekarang ni apa jua masak lemak memang aku ikut cara ni jer... yg tukar cuma bhn utama jer....

Mula2 aku bland ikan bilis, udang kering, bawang besar n cili besar/padi (ikut pedas yg kita nak lah)
Pastu aku bland ngn santan... Terus letak siput sedut. ubi keledek ngn bahan yg dibland tadi... juga masuk terus daun kunyit, serbuk kunyit ngn garam... tunggu mendidih... tapi pastikan jgn pecah minyak... kalau tak, masak lemaknya tak sedap...huhu... rasa ok ...semua masak...tunggu mkn.. paling mudah nak masak... saper nak try... cuba lah...

Comments

Popular posts from this blog

Selamat berpuasa 2021 Ramadhan kareem

Mee Rebus Tulang ZZ Restoran ~~ Damansara Alif