Check up di minggu ke 29

semalam turn check up untuk jumpa doktor..dgn rasminya juga dapat tau result cek darah untuk kencing manis.... syukur alhamdulillah bacaannya ok... tapi x bestnya bila nurse  bgtau even ok pun  minggu ke 32 nanti kena minum sekali lagi... cam nak muntah jer dengar camtu... ... iya lah kan dapat minum air free yg tak sedap.... huhuhu.. sbbnya ada history ngndung hazmi dulu ada kencing manis... pastu risiko ngndung umur 35thn.... redha jer lah...

so cam biasalah timbang berat n jumpa nurse dulukan.... kena bebel lah bila ada yg bacaannya nurse tandakan ngn warna merah..... almaklum lah selera dah membuak... bak kata nurse jgn mkn ikut nafsu sgt... sbbnya beratnya naik smpai 3kg lbh... ikut syaratkan 0.5 hingga 1kg jer setiap kali check up... tadah n tahan jer lah telinga... pastu darah plak cair sket... bawah 11 plak tu bacaannya.. lg lah nurse bebel... huhuhu.. rupanya ada dua kategori kepekatan darah ni... yg tak serius sgt bawah 11 cam aku ni... dan yg tak ok n kena admit spital kalau bawah dr 9...

patutlah aku asyik lemah jer... bila google n baca2 maklumat yg ada side effect darah cair ni... aku selalu lemah n tak larat jer... pastu ngntuk n lelah jer... lepas ni kena cari mknan tmbahan spy aku n baby sihat sampai bersalin nanti... doakan yer kawan2... aamiin...

panjang berjela komen dr doktor

dah tu plak semlm agak lmbt p klinik coz masuk kelas n ngajar dulu....  sudahnya dapat no 46... masa tu br no 18, punya lah lama  tunggu... kol 12 baru dapat jumpa doktor... bila ngn doktor tak lah kena bebel lagi... cuma doktor risau sbb masa scan dgn dok dulu rupanya ada tulis uri ke bawah sket... so kena scan lagi untuk chek uri kat bawah lagi ker tak... risau gak sbb risiko nya takut berlaku pendarahan... nanti kesannya kat baby n aku jugak... bahaya... huhuhu kena uruskan appoinment lagi 2 minggu utk scan... harap2 semuanya ok...

dan yg paling best bila doktor syorkan makanan utk tambah kepekatan darah selain mkn iron tablet... doc syorkan mkn jambu batu.. yg ni bagi aku sesangat ok... cuma agak klakar bila doc soh aku mkn budu ker, sambal belacan ker, atau ikan bilis... bukan mkn hati ayam jer... hehehe... memang aku mkn, cuma dah lama aku pantang sket sbb resdung kan... so lepas ni kena goreng ikan bilis slalu lah mkn... harap2 next check up darah dah normal smula... aamiin....

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Selamat berpuasa 2021 Ramadhan kareem

Trolley memudahkan. Kemas dan mudah