++Lempeng @peknga Vs Sambal Bilis++

Dah 3 minggu rasanya tekak mak buyung ni tersa nak mkn lempeng kelapa cicah sambal bilis tapi malasnya nak masak sendiri... cadang nak membeli jer tapi sampai ke hari ni tak juga membeli.. iisskk malasnya aku even tekak sendiri yg nak mkn... nak juga minta my hubby belikan.. tapi sudahnya tak terbeli juga.. sbb tak tau nak beli kat ber... even dah tau tempat menjual tak tau pulak tempat yg menjual tu jual pagi atau setiap masa....  sudahnya tak mkn lagi.. utk pengetahuan korang semua org kedah atau utara panggil lempeng "peknga"... tak tau lah plak kenapa nama tu jadi pilihan... ~~ghhee~~

dah jadi kes mengidam dah ni... coz mak buyung ternampak2 akan kesedapan mkn lempeng kelapa cicah sambal bilis... padahal asalnya aku ni bukan suka mkn pun lempeng atau makanan yg berasaskan tepung cam jemput2 tuh... Tapi ngndung kali ni memang tekak rasa nak mkn mknana ala dolu2 aja... baru ni dah masak n makan pengat pisang... sedap tak terkata...

So pagi tadi bila my hubby p pasar beli sayur n ikan... cepat2 aku pesan belikan kelapa.. kebetulan aku lak puasa hari ni... so merajinkan diri ni masak juga lempeng kelapa n sambal bilis wat juadah berbuka... berjaya juga aku melempeng... rahsianya.. ni lah first time aku melempeng... siap google cari resepi w/pun sonang ja kan nak masak lempeng ni... punya lah jakun nak masak sbb tak pernah nak cuba masak sbb tak der yg nak mkn kat rumah ni... ni pun aku jer lah yg mkn sorang2... my hubby pun keje.. Hazim n Hazmi wat dek jer bila aku offer... huhuhu...

first time melempeng
ada 4 keping ja ikut resepi yg aku google
resepi tu aku tak ingat dpat dr mana coz google byk sgt
sudahnya aku jumpa resepi yg paling senang
2cwn tpung gandum
1 cawan kelapa
sedikit garam dan air
bancuh cam nak wat jempu2 @ cekodok
pastu menggoreng ngn minyak yg sedikit ajer
dah garing angkat lah...
sedap dimkn ngn kari atau pun sambal bilis

 Ni yg aku mkn masa berbuka tadi
2 keping dah pun kenyang
tambah plak ngn sirap laici yg sejuk
memang mabeleslah mak buyung ni makan
teringak ayah kat kg sbb dia sgt suka mkn lempeng utk sarapan
time sahur ayah bila ayah tak berselera nak mkn nasi
mesti mak buat kan lempeng utk ayah
lempeng sekeping cicah kari nak cukup utk ayah

mood rindu aja menjelang Ramadhan
i miss my luvly family
teringak masakan mak yg sedap2
tunggu lah balik raya ni makan puas2

Comments

Popular posts from this blog

Selamat berpuasa 2021 Ramadhan kareem

Mee Rebus Tulang ZZ Restoran ~~ Damansara Alif